Friday, 16 February 2018

Resipi Cucur Kucai Terlajak Sedap

Assalammualaikum , salam sejahtera dan Selamat Petang..

Apa khabar semua? Sihat?
Buat apa je cuti-cuti Tahun Baru Cina ni?
Beristirehat di rumah?
Jalan-jalan cari makan?
Balik kampung?
Dating ngan bantal?

Mana satu antara di atas?
Bukan senang nak cuti lama-lama kan..
Peluang yg ada ni, sebaiknya digunakan untuk bonding time bersama ahli keluarga tercinta..

Tengah bonding time tu, dah ada menu ke buat kudap kudapan?

Mari jengah resipi cucur kucai yang mia kongsikan ini.

Macam biasa, semua resipi mia memang mudah nak di buat.

Mudah dan Sedap.. Itu yang penting !

Resipi Cucur Kucai

Bahan-bahan :
1 paket Yis
Tepung Gandum (mia guna 2 cawan je, sebab x ramai. Kalau ramai, boleh lebihkan tepung)
1 ikat kucai (mia guna kucai yang tiada buah, beli kat giant) - potong
1 cawan air suam
1 cawan air biasa ( mia guna air mineral)
1 biji telur
Secubit Garam
Pewarna kuning
Minyak(untuk menggoreng)

Cara-cara :

1. Bancuh 1 paket yis ke dalam 1 cawan air suam. Kacau dan biarkan.
2. Masukkan tepung gandum ke dalam bekas , pecahkan sebiji telur, masukkan kucai yang telah dipotong, masukkan secubit garam dan pewarna kuning.
3. Tuang secawan air suam yang telah siap dibancuh dengan yis tadi.
4. Kacau bahan-bahan tersebut. Kemudian baru ditambahkan 1 cawan air biasa. Yang ni agak-agak ye. Jangan tercair , jangan terpekat.
5. Kemudian, tutup dan biarkan selama lebih kurang 30 minit. Nak bagi acuan tadi naik.
6. Selepas 30 minit, dah boleh panaskan minyak dan goreng.

Bahan sos :

5 sudu besar sos chili
3 sudu gula (terpulang, kalau suka manis boleh tambah lagi, kalau tak suka manis-manis boleh kurangkan)
1/2 cawan air

Cara-cara :

1. Tuangkan 1/2 cawan air ke dalam periuk kecil.
2. Masukkan 5 sudu besar sos cili dan juga 3 sudu gula.
3. Kemudian, kacau dan masak atas api yang kecil.
4. Apabila dah mendidih, boleh la ditutup api.

Selamat mencuba ^^





Sunday, 4 February 2018

Nak roti john homemade yang sedap? Cuba Resipi Roti John Homemade ini

Assalammualaikum
Selamat pagi..
Monday blues ke tu? ^^

Tak nak monday blues ok, mulakan hari isnin sebagai permulaan hari pada minggu ini dengan penuh semangat dan senyuman.

Mana yang dah mula bekerja pada hari semalam tu, tak ada masalah sangat la nak tempuh hari ni kan.

Apa yg penting, kena semangat, ceria dan senyum untuk keluar bekerja cari rezeki.

Aura yang positif datangnya paling utama dari diri sendiri dan barulah persekitaran sekeliling kita.

Jangan sama sekali biarkan persekitaran mempengaruhi mood kita ye.

Minda dan hati yang positif akan menjadikan diri yang positif juga. Tak percaya ?

Cuba !

Pagi ni mia nak kongsikan kepada semua pembaca blog mia, resepi yang cukup mudah. Komfem kalau ibu-ibu di luar sana yang terlambat bangun tido, lepas tu nak siapkan breakfast anak-anak pun mesti akan sempat punya siapkan.

Apa yang penting, bukan sahaja resepinya yang mudah dan cepat, malah barang-barangnya pun mudah dicari.

RESIPI ROTI JOHN

Bahan-Bahan :
Roti (mia beli roti ni kat aeon, ada 6 buku) - belah 2 bahagian

Sosej
Tomato
Timun
Telur (pukul telur hingga kembang)
Sos lada hitam
Sos cili
Mayonis
Butter - 1 sudu
Serbuk lada putih
Cheese (optional)

Cara 1 :

1. Panaskan kuali dan letakkan satu sudu butter.
2. Guna sesenduk kecil telur dipukul kembang, dan ratakan
3. Hampir garing, letakkan roti di atas telur.
4. Kemudian angkat.

Cara 2 :

1. Masukkan satu sudu butter atas kuali yang dah panas.
2. Masukkan sosej dan taburkan serbuk lada putih, kemudian terbalik-terbalikkan sosej hingga agak garing.
3. Kemudian angkat.

Cara 3 :

1. Letakkan timun, tomato dan sosej ke atas roti yang bersalut telur tadi.
2. Letakkan mayonis, sos lada hitam dan sos cili di atas sosej
3. Dah siap, dan boleh dihidangkan.

Selamat mencuba ^^

Segmen Pencarian Bloglist By Aqila Shahirah

Assalammualaikum..
Untuk pertama kalinya mia join segmen..
Jom join mia sekali untuk join segmen Pencarian Bloglist By Aqila Shahirah

Jemput ke link dibawah ^^

http://mingyusunbaenim.blogspot.my/2018/01/pencarian-bloglist-new-segment.html?m=1

Saturday, 3 February 2018

Resipi Brokoli Masak Sos Tiram

Assalammualaikum
Selamat berhujung minggu bagi anda yang bercuti pada hari ini.
Waktu cuti-cuti macam ni, semestinya digunakan masa yang ada dengan beristirehat di rumah juga meluangkan masa bersama keluarga.
Seronoknya suasana macam tu kan.
Paling seronok bila dapat makan tengah hari bersama-sama.
Boleh jadi bertambah-tambah nasi.
Apa? Nak diet?
Lupakan dulu la diet tu sehari.
Pulun makan habis habisan.

Macam biasa, menu masakan mia pastinya yang mudah dan cepat.. hehehe
Teramat sesuai untuk mereka yang sama macam mia, tak suka ambil masa lama di dapur.hehehe

Jom, baca resepi yang mia kongsikan di bawah.
Dah baca, tolong cuba masak menu ni yaaa ..

RESIPI BROKOLI MASAK SOS TIRAM

Bahan - Bahan :
Brokoli ( mia beli kat aeon big)
Bawang putih - 2 ulas (ketuk dan potong dadu kecil2)
Bawang merah besar - 1/2  
Sos Tiram - 2 sudu kecil
Perasa
Minyak
Air (mia tuang sikit je)

Cara - cara :
1. Potong brokoli , basuh dan tapis
2. Panaskan minyak, tumis bawang putih hingga naik bau, kemudian masukkan bawang besar.
3. Kacau dan masukkan Sos Tiram, perasa dan sedikit air.
4. Kemudian masukkan brokoli.
5. Kacau lagi, dan boleh terus angkat.

*jangan biarkan brokoli terlampau masak. Lebih sedap brokoli separuh masak. Masih fresh rasa brokoli masa makan tu. Krup krap krup krap dalam mulut.

Selamat mencuba.

Resipi Rebung Madu Goreng Berlada

Assalammualaikum..
Selamat petang sabtu semua..

Hari ni mia nak kongsikan satu resipi yang mudah  untuk dimasak.. mia jenis yang tak suka duduk dapur lama-lama. Kalau boleh setiap hari nak masak yang ringkas-ringkas je.. hehehe

Resipi ni memang sesuai untuk wanita-wanita yang kadang-kadang lewat balik kerja. Lepas tu terus masuk dapur nak masak untuk suami dan anak-anak. Boleh cuba resipi mia ni. 

Ok, boleh baca resipi di bawah

RESIPI REBUNG MADU GORENG BERLADA

Bahan - Bahan :
Rebung Madu (mia beli dalam paket kat giant)
Lada cili (ikut kepadasan masing-masing, kalau suka pedas boleh lebihkan cili padi)
Bawang putih - 2 ulas
Bawang merah kecil - 2 ulas
Ikan bilis
Belacan( optional, mia tak bubuh belacan sebab mia ada alahan)
Minyak masak
Garam
Perasa
Gula
Air

Daun kunyit (optional)- mia letak daun kunyit, sebab rasa dan bau dia lebih menyedapkan masakan rebung madu berlada tu nanti.

Cara - Cara :
• Potong rebung dan basuh hingga bersih
• Tumbuk lada cili, bawang putih , bawang merah, ikan bilis hingga lumat
• Panaskan minyak masak, masukkan bahan yang telah ditumbuk
• Tumis hingga naik bau dan hampir garing
•  Masukkan rebung madu dan kacau suoaya sebati dengan bahan tumis
• Masukkan setengah cawan air dan biarkan hingga rebung empuk
• Masukkan garam, perasa dan gula kemudian kacau
• Bila air dah agak kering, boleh di angkat dan dihidangkan.

Selamat Menjamu Selera

Thursday, 26 October 2017

Cik Mia Nikah

lama menyepi kan? sebulan yang lepas memang mia sibuk dengan persiapan perkahwinan mia. Alhamdulillah, diberikan kelancaran dan dipermudahkan segalanya dari majlis nikah juga persandingan. lega rasanya bila segalanya dah selesai. selagi tak selesai, selagi tu dok fikir tak habis-habis. lagi satu ada sahaja kerja yang nak dibuat. tapi tak apa, semuanya memberikan pengalaman dan kenangan yang sangat manis untuk  mia rasai.  lepas ni, ada jodoh adik aku kahwin pulak, boleh la aku jadi wedding planner untuk adik  mia tu.

Hari ni, mia nak kongsi sikit la sepanjang pengalaman mia menguruskan majlis mia ni. letih dan penat jangan cakap la. penat sebelum tu memang dah rasa sangat-sangat. lagi-lagi ayah nak sangat untuk buat majlis perkahwinan aku ni secara rewang. kalau di johor, rewang ni boleh dikatakan sebagai bergotong royong. orang-orang blok perumahan akan datang sehari dua sebelum majlis untuk bantu apa-apa yang patut. ok, untuk majlis mia hari tu, jumaat 15 hb september 2017 berlangsung majlis pernikahan selepas asar, disusuli majlis berinai pada malamnya selepas isyak. esok harinya 16 september 2017 berlangsung majlis khatam Al-Quran juga marhaban, dan seterusnya acara kemuncak, majlis persandingan yang berlangsung selepas zohor untuk perarakan pengantin.

pada hari selasa, mak cik sebelah jiran rumah mia ni dah datang untuk rendam pulut. menggunakan sebanyak 10 kg pulut untuk dibuat lopes.  pulut ni akan dibersihkan dan dibasuh terlebih dahulu sebelum direndam bersama ibu mee selama 2 malam. jadinya, petang selasa tu dah mula aktiviti pertama untuk persediaan juadah hari jumaat nanti. kalau nak tahu resipi lopes ni, insya Allah akan mia kongsikan nanti. Lopes ni dikatakan sebagai satu hidangan wajib orang jawa yang selalunya disediakan untuk majlis kenduri perkahwinan. tapi, kalau rajin buat lopes untuk sekadar di buat makan biasa, boleh sahaja.tak perlu tunggu majlis kenduri kahwin pun.

hari khamis tu, mak cik-mak cik keliling rumah dah datang rewang seawal 9 pagi untuk buat serunding. tujuannya buat serunding ni adalah unuk dimakan bersama dengan lopes. meriah sangat hari khamis tu, ada yang sibuk buat serunding, ada yang sibuk bungkus lopes. macam ni la kalau buat rewang, rumah pasti tidak sunyi. mia yang jadi pengantin ni pun semakin mekar-mekar hati bila diusik  pengantin baru dengan mak cik-mak cik ni.hihihi. pagi tu juga team kanopi datang untuk pasang 6 kanopi yang telah mia sewa. dalam tengah hari macam tu, team andaman pula sampai untuk pemasangan pelamin. bila tengok kanopi dah dipasang, pelamin dah terhias indah, haih makin berbunga hati. cewah.  malam tu, sedara mara mia pun makin ramai yang sampai. apa lagi, bila sepupu-sepupu ramai dok berbual, bergema lah rumah. dok gelak sakan sana sini sambil - sambil tu mia pun berinai la 20 jari. 10 jari tangan 10 jari kaki. heeeee.. sibuk mia dok complain kat sepupu, inai jari ni senget la, inai jari tu tak cukuplah. hahaha.. saja dok mengada.. sepupu dok bising kata mia cerewet, tapi tetap buatkan jugak. (pengantin baru haruslah di layan macam princess.. hahaha)

tibalah hari jumaat, fuhhh.. siapa yang tidak berdebar kalau nak di ijab kabulkan. hati ni, dup dap dup dap tak habis. dari pagi bangun tidur tu dah rasa dia punya degupan. perasaan pun dah jadi semacam. gosok-gosok mata berulang kali, macam tak percaya ada jugak. hehehe. selama ni dok sibuk mengira tak sabar menuggu hari majlis. dah sampai hari majlis, jadi tak percaya pulak. macam tu la perasaan orang yang nak jadi pengantin rupanya. Alhamdulillah, pada petang jumaat dengan cuaca yang redup di selangi dengan angin sepoi-sepoi bahasa, hanya sekali lafaz mia selamat menjadi isteri kepada pemilik hati mia, Muhammad Afi Bin Hj Zainal. Waktu ni, tak tahu nak cakap macam mna perasaan tu, hanya linangan air mata kesyukuran yang mampu.

Itulah pengalaman manis yang mia rasa masa jadi pengantin tempoh hari. semoga ikatan perkahwinan yang berusia sebulan ini, akan berkekalan hingga ke akhir hayat. semoga ajal sahaja yang mampu memisahkan kami suami isteri.


Wednesday, 23 August 2017

Butir Titik Bicara


Dia
Muncul setelah kau ada aku
Mungkin menaruh harapan baru
Bimbit kembali cinta lama yang bersulam rindu
Walaupun tahu kau sudah setia pada yang satu

Kau
Benarkan kehadiran itu
Tanpa membuang rasa ragu
Bahkan gembira bertalu talu
Menyambut bekas pemilik hati dahulu

Aku
Lihat dengan pandangan bisu
Apa hati aku batu
Diam bukan tanda aku setuju
Kamu berdua bersatu
Walaupun bersapa di Ig juga muka buku

Apa kau lupa cinta dahulu itu palsu
Yang bikin kau nanar juga merana bertahun ketika dulu
Hingga hati kau tertutup menemui cinta baru
Apa kau sedar kemaafan itu sukar dihulur walaupun telah berlalu
Kau yang aturkan jalan hidup itu
Kau lebih kenal diri dan apa yang hati mahu
Jangan diulang kesilapan lalu
Jika kau mahu kehidupan baru


Coretan sudut Biru, 24 Ogos 2017😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍







Resipi Cucur Kucai Terlajak Sedap

Assalammualaikum , salam sejahtera dan Selamat Petang.. Apa khabar semua? Sihat? Buat apa je cuti-cuti Tahun Baru Cina ni? Beristirehat d...