Saturday, 3 February 2018

Resipi Brokoli Masak Sos Tiram

Assalammualaikum
Selamat berhujung minggu bagi anda yang bercuti pada hari ini.
Waktu cuti-cuti macam ni, semestinya digunakan masa yang ada dengan beristirehat di rumah juga meluangkan masa bersama keluarga.
Seronoknya suasana macam tu kan.
Paling seronok bila dapat makan tengah hari bersama-sama.
Boleh jadi bertambah-tambah nasi.
Apa? Nak diet?
Lupakan dulu la diet tu sehari.
Pulun makan habis habisan.

Macam biasa, menu masakan mia pastinya yang mudah dan cepat.. hehehe
Teramat sesuai untuk mereka yang sama macam mia, tak suka ambil masa lama di dapur.hehehe

Jom, baca resepi yang mia kongsikan di bawah.
Dah baca, tolong cuba masak menu ni yaaa ..

RESIPI BROKOLI MASAK SOS TIRAM

Bahan - Bahan :
Brokoli ( mia beli kat aeon big)
Bawang putih - 2 ulas (ketuk dan potong dadu kecil2)
Bawang merah besar - 1/2  
Sos Tiram - 2 sudu kecil
Perasa
Minyak
Air (mia tuang sikit je)

Cara - cara :
1. Potong brokoli , basuh dan tapis
2. Panaskan minyak, tumis bawang putih hingga naik bau, kemudian masukkan bawang besar.
3. Kacau dan masukkan Sos Tiram, perasa dan sedikit air.
4. Kemudian masukkan brokoli.
5. Kacau lagi, dan boleh terus angkat.

*jangan biarkan brokoli terlampau masak. Lebih sedap brokoli separuh masak. Masih fresh rasa brokoli masa makan tu. Krup krap krup krap dalam mulut.

Selamat mencuba.

Resipi Rebung Madu Goreng Berlada

Assalammualaikum..
Selamat petang sabtu semua..

Hari ni mia nak kongsikan satu resipi yang mudah  untuk dimasak.. mia jenis yang tak suka duduk dapur lama-lama. Kalau boleh setiap hari nak masak yang ringkas-ringkas je.. hehehe

Resipi ni memang sesuai untuk wanita-wanita yang kadang-kadang lewat balik kerja. Lepas tu terus masuk dapur nak masak untuk suami dan anak-anak. Boleh cuba resipi mia ni. 

Ok, boleh baca resipi di bawah

RESIPI REBUNG MADU GORENG BERLADA

Bahan - Bahan :
Rebung Madu (mia beli dalam paket kat giant)
Lada cili (ikut kepadasan masing-masing, kalau suka pedas boleh lebihkan cili padi)
Bawang putih - 2 ulas
Bawang merah kecil - 2 ulas
Ikan bilis
Belacan( optional, mia tak bubuh belacan sebab mia ada alahan)
Minyak masak
Garam
Perasa
Gula
Air

Daun kunyit (optional)- mia letak daun kunyit, sebab rasa dan bau dia lebih menyedapkan masakan rebung madu berlada tu nanti.

Cara - Cara :
• Potong rebung dan basuh hingga bersih
• Tumbuk lada cili, bawang putih , bawang merah, ikan bilis hingga lumat
• Panaskan minyak masak, masukkan bahan yang telah ditumbuk
• Tumis hingga naik bau dan hampir garing
•  Masukkan rebung madu dan kacau suoaya sebati dengan bahan tumis
• Masukkan setengah cawan air dan biarkan hingga rebung empuk
• Masukkan garam, perasa dan gula kemudian kacau
• Bila air dah agak kering, boleh di angkat dan dihidangkan.

Selamat Menjamu Selera

Resipi Cucur Kucai Terlajak Sedap

Assalammualaikum , salam sejahtera dan Selamat Petang.. Apa khabar semua? Sihat? Buat apa je cuti-cuti Tahun Baru Cina ni? Beristirehat d...