Friday, 16 February 2018

Resipi Cucur Kucai Terlajak Sedap

Assalammualaikum , salam sejahtera dan Selamat Petang..

Apa khabar semua? Sihat?
Buat apa je cuti-cuti Tahun Baru Cina ni?
Beristirehat di rumah?
Jalan-jalan cari makan?
Balik kampung?
Dating ngan bantal?

Mana satu antara di atas?
Bukan senang nak cuti lama-lama kan..
Peluang yg ada ni, sebaiknya digunakan untuk bonding time bersama ahli keluarga tercinta..

Tengah bonding time tu, dah ada menu ke buat kudap kudapan?

Mari jengah resipi cucur kucai yang mia kongsikan ini.

Macam biasa, semua resipi mia memang mudah nak di buat.

Mudah dan Sedap.. Itu yang penting !

Resipi Cucur Kucai

Bahan-bahan :
1 paket Yis
Tepung Gandum (mia guna 2 cawan je, sebab x ramai. Kalau ramai, boleh lebihkan tepung)
1 ikat kucai (mia guna kucai yang tiada buah, beli kat giant) - potong
1 cawan air suam
1 cawan air biasa ( mia guna air mineral)
1 biji telur
Secubit Garam
Pewarna kuning
Minyak(untuk menggoreng)

Cara-cara :

1. Bancuh 1 paket yis ke dalam 1 cawan air suam. Kacau dan biarkan.
2. Masukkan tepung gandum ke dalam bekas , pecahkan sebiji telur, masukkan kucai yang telah dipotong, masukkan secubit garam dan pewarna kuning.
3. Tuang secawan air suam yang telah siap dibancuh dengan yis tadi.
4. Kacau bahan-bahan tersebut. Kemudian baru ditambahkan 1 cawan air biasa. Yang ni agak-agak ye. Jangan tercair , jangan terpekat.
5. Kemudian, tutup dan biarkan selama lebih kurang 30 minit. Nak bagi acuan tadi naik.
6. Selepas 30 minit, dah boleh panaskan minyak dan goreng.

Bahan sos :

5 sudu besar sos chili
3 sudu gula (terpulang, kalau suka manis boleh tambah lagi, kalau tak suka manis-manis boleh kurangkan)
1/2 cawan air

Cara-cara :

1. Tuangkan 1/2 cawan air ke dalam periuk kecil.
2. Masukkan 5 sudu besar sos cili dan juga 3 sudu gula.
3. Kemudian, kacau dan masak atas api yang kecil.
4. Apabila dah mendidih, boleh la ditutup api.

Selamat mencuba ^^





Resipi Cucur Kucai Terlajak Sedap

Assalammualaikum , salam sejahtera dan Selamat Petang.. Apa khabar semua? Sihat? Buat apa je cuti-cuti Tahun Baru Cina ni? Beristirehat d...